Indahnya Kehidupan







Dalam kehidupan yang nyata ini, berbagai kehidupan telah kita temui. Semuanya memberi seribu makna yang sukar untuk di ungkapkan. Setiap ciptaan Allah s.w.t  adalah anugerah yang indah dan cantik. Tiada siapa pun di dunia ini yang mampu untuk membina kehidupan seindah ini. Dalam mencapai matlamat sebenar manusia berlumba-lumba  mencari kehidupan, ini ialah kerana manusia menilai betapa indahnya nikmat di dunia. 

Antara keindahan dalam hidup ini, adanya manusia bergelar Adam dan Hawa iaitu manusia pertama yang diciptakan oleh Allah s.w.t. Bermula dari Adam dan kemudianya Hawa. Dengan terciptanya mereka, maka dapat lah kita menikmati kehidupan ini hingga sekarang. Manusia selalu mencari yang terbaik dan dalam mencari yang terbaik ada juga yang tidak mampu menilai kehidupan terbaik. Setiap langkah dan perjalan adalah huruf yang bersambung menjadi perkataan dan perkataan bergabung menjadi ayat. Dan ayat itu disusun mejadi karangan dan karangan itu di cantum menjadi sebuah cerita. Begitulah kehidupan kita dari alam kandungan, dilahirkan mejadi bayi, dari bayi menjadi kanak-kanak, dari kanak-kanak mejadi remaja, dari remaja mejadi dewasa, dan dari dewasa mejadi tua. begitulah jelasnya kehidupan kita yang indah dan disusun rapi sehingga menjadi cerita.

Alam ini luas dah indah dan ianya begitu mendalam di setiap hati-hati manusia. Sekiranya kita tidak diciptakan.  Mana mungkin kita akan menikmati alam ini. Seumpama lelaki dan perempuan, telah Allah ciptakan mereka dengan berbagai-bagai rupa dan paras supaya mereka dapat menikmat keindahan hidup ini. Sekiranya Allah menciptakan semnua makluknya serupa dan tiada perbezaan maka manusia itu sendiri tidak akan merasa nikmatnya. Allah s.w.t  itu maha Kaya, Adil, Pengasih, Penyayang dan lagi Bijaksana. Allah s.w.t menyuruh manusia membuat kebajikan dan memilih jalan kehidupan mereka sendiri .

Dalam memilih jalan hidup, berbagai-bagai dugaan kita akan lalui seperti, musibah kesusahan. apa yang di maksudkan musibah kesusahan ialah kesukaran memilih kehidupan yang baik dan lebih suka  kehidupan melalaikan. Kehidupan melalaikan yang di maksukan  ialah hiburan yang berlebihan. Semua itu juga nikmat dan keindahan dunia, tapi akan mendapat pembalasan buruk di akhirat sakiranya kita tidak bertaubat. Seperti lautan yang tenang dan indah bila mata memandang, tetapi pada satu masa akan menjadi tsunami yang menengelamkan kita sendiri, ini semua antara sedar atau tidak

p/s: Pengajaran yang boleh di ambil ialah manusia janganlah leka akan keindahan dunia, tetapi mestilah mengimbangi dengan kehidupan akhirat. Sentasa berwaspada dengan setiap tindak-tanduk supaya tidak tersalah langkah. yang paling utama kita mesti memperkuatkan iman. Hnaya itu yang akan menjadi penyelamat  kita Dunia dan Akhirat.

10 comments:

  1. =)

    kdg2 hidup ni susa.
    kita lihat satu tindakan itu adlh dosa.
    nmun,bila teman aggp tindakan itu sbgai 'cool' sbb dh mnjdi perkara biasa bg mereka.
    kita pulak yg digelar konsevatif.

    ReplyDelete
  2. ambil akhirat dunia ikut...ambil dunia akhirat sangkut...hrmm, beware...

    pasal tag tu, sila klik link ni ye...

    (^_^)


    http://thechapterbegin.blogspot.com/2010/03/ngejawab-tag-membunuh.html

    ReplyDelete
  3. princess... mmm...macam tu lah lumrah kehidupan...setiap perbuatan yang betul kadang2 disifatkan kolot atau lama...tetapi mereka tidak sedar...tiada dulu tiada lah sekarang...mungkin mereka tak sedar dosa mereka..

    starsyeea....mmm...terima kasih..bagi tag tu..insyaallah zool akan masukkan...nanti..mm

    ReplyDelete
  4. sikit2 ttg kehidupan je,
    bla nk crta pasal awek zool ?
    haaaaaaaaaaaa hehehe

    ReplyDelete
  5. Syarifah Nadiah....mmm...bukan taknak cerita tapi tak tau nak cerita apa?

    ReplyDelete
  6. em...khdpn didunia mmg indah..kdg2 terlupa juga bhw ianya hanya sementara..tp,sebaiknya kejar dunia dan akhirat...betul x?em...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum......cita ttng khidupan bnyk beri pngjaran kpd....sya...tq yea...nice blog u...hope dpt bg cita..yg mcm nie lagi...

    ReplyDelete
  8. as salam,

    saya pinjam gambar di atas...

    ReplyDelete