Suratan Takdir





Menempuh suratan takdir. Adakalanya ujian dan musibah selalu hadir, sehingga kita merasakan kesedihan dan kepayahan dalam hidup. Kadang-kadang kita hampir tewas dengan kelemahan diri, semua berlaku tampa kita duga. Dalam kita sedang seronok dan bergembira tiba-tiba kita mendapat musibah, di situlah ujian paling besar yang kita harus tempuh. Sekiranya kita lemah dari segi rohani dan jasmani sudah pasti kita kecundang. Bila kita kecundang sudah pasti kita akan sesat dalam mencari jalan hidup.

Ada diantara kita sanggup melakukan perkara yang mereka sendiri tidak pernah buat, ini berlaku disebabkan tekanan hidup dan dugaan yang banyak terpaksa dilalui. Setiap manusia pasti Allah berikan musibah dan dugaan, sudah pasti setiap musibah dan dugaan itu Allah gantikan dengan  hikmah yang kita tak nampak. Percayalah setiap ujian yang diberi oleh Allah s.w.t,  adalah jalan terbaik untuk membentuk peribadi kita. Setiap manusia harus bersyukur walaupun masing-masing tidak mendapat semua yang mereka hajati. Tetapi Allah s.w.t sudah memberi kita banyak nikmat yang sebenarnya kita tak sedar. Antara nikmat terbesar kurniaan Allah s.w.t ialah panca indra kita seperti mata, telinga, lidah dan banyak lagi. 

Allah s.w.t  akan sentiasa menguji manusia-manusia yang lalai. Allah s.w.t juga tidak menguji manusia biasa seperti kita malah rasullallah s.a.w juga mendapat banyak ujian dari Allah. Kenapa harus bagi kita untuk lari atau takutkan musibah yang hadir. Allah s.w.t  menguji kita dengan musibah yang kecil tetapi  tidak pula pada mereka yang Allah s.w.t turunkan azab seksa di dunia seperti Aceh berlakunya kiamat kecil yang boleh dikatakan antara kiamat besar. Walaupun begitu manusia terus dengan melakukan segala larangan Allah dan sentiasa memenuhi hati dengan nafsu dan kesenangan. Dengan itu Allah s.w.t tarik nikmatnya itu lalu mereka merasa resah dan gundah gulana. walaupun demikian ada juga antara mereka yang menyalahkan takdir. Seolah-olah semua yang mereka perolehi apa yang mereka kerjakan. Manusia sebegini Allah s.w.t  pasti akan berikan musibah yang besar sehingga mereka rasa takut dan akhirnya bertaubat. Ada juga antara mereka  Allah s.wt  tidak  memberikan musibah besar, kerana mungkin sudah banyak peringatan yang Allah s.w.t berikan kepadanya cuma mereka ini akan menunggu masa untuk menjadi bahan bakar pada nyalaan api di neraka... subhannallah...

p/s: Disini saya mahu jelaskan bahawa setiap perkara yang buruk mahupun yang baik pasti ada hujah-hujahnya. Jangan lah kita bersedih kalau hati kita tidak bersedih kerana dosa yang kita lakukan. dan jangan lah kita bergembira sekiranya nikmat itu sementara. Kehidupan umpama pepohon yang teguh dan akhirnya mati menanti reput. Perhatilah Alam ini dengan mata hati jangan lah pandang dengan mata kasar. jauh baiknya kita melihat dengan hati barulah peribadi kita teguh.

3 comments:

  1. Sebagai manusia,qita hanya punya 2 tugas: melaksanakan perintahNya n meninggalkan LaranganNya..

    ReplyDelete
  2. masphe....terima kasih berkunjung dan memberi comment yang membina..sesungguhnya setiap yang baik tu dari Allah yang buruk itu dari kita....mmmm

    ReplyDelete
  3. Ujian adalah...tarbiah dr Allah :-) kite mengaku beriman...sbb itu Allah bg ujian. Kunci hdpi ujian adalah kesabarn.sbb dlm al-quran Allah dh pesan.."Sesungguhnya Allah bsama org2 yg sabar".. :-)

    ReplyDelete