Pelihara Jiwa



Hari ini mungkin masih ramai yang tidak tahu bagai mana hendak pelihara jiwa. Jiwa adalah naluri dan rasa yang menjadi penentu kepada emosi dan penentu keinginan seseorang. Terlalu banyak dan sukar untuk diperjelaskan  apa yang dimaksudkan dengan jiwa. Jiwa adalah sangat penting dalam diri seseorang, kerana jiwa seseorang itu hanya dapat dikawal bila mereka mempunyai keteguhan dan pendirian yang tinggi. Tetapi rosaklah jiwa seseorang sekiranya memenuhkan ruang jiwa itu dengan perkara-perkara negatif, seperti berhibur dengan mencari maksiat, melakukan amalan kurafat, kufur dan banyak lagi. 

Dalam keadaan dunia dan persekitaran sekarang , banyak perkara yang tidak sesuai untuk santapan jiwa telah wujud dan berkembang. Cara mudah untuk memperteguhkan jiwa, adalah sentiasa memperlengkapkan diri dengan ilmu agama dan mendalaminya.Dalam mempelajari ilmu agama itu sendiri sudah lengkap dengan peraturan dan aturan hidup yang bukan dicipta oleh manusia, tetapi semuanya sudah diatur oleh pencipta kita Allah s.w.t. Mengapa kita sebagai manusia tidak merebut peluang untuk mensucikan jiwa. Sedangkan jiwa itu umpama akar pokok yang harus di siram dan di baja. Sudah pasti Allah s.w.t sudah menyediakan semua itu, kalau kita memerlukan air untuk membasah tekak yang kering semuanya tersedia dan Allah ciptakan udara yang penuh dengan oganisma kecil dan zarah-zarah seperti oksigen, karbon dioksida semuanya itu memenuhi kitaran hidup kita dan tumbuh-tumbuhan. Kenapa perkara yang begitu penting dalam hidup kita tidak pernah kita renungkan dan fikirkan. Semua ini terletak pada jiwa kita.

fikirkan pula kesan buruk jiwa apabila tidak dipelihara, sudah pasti ramai yang tidak perasan atau tidak sedar tentang ini. Antara contohnya ialah Bila berlaku perbalahan, peperangan, kes bunuh, kes rogol, kes buang bayi, menagih dadah, mencuri, berzina, homosexual dan banyak lagi kesan negatif. Perasan atau tidak kita, Dimanakah jiwa kita sekarang?.Adakah jiwa kita berpandukan nafsu semata-mata atau jiwa itu terletak pada kebijaksanaan akal. Semua terletak pada diri kita umpama kata-kata bijaksana " kunci sudah di beri cuma kita perlukan memilih pintu mana untuk dibuka. Fikir akan "positif" dan "negatif" jangan letakkan diri kita pada ketentuan yang boleh merosakkan jiwa.Sekali kita meletakkan jiwa dalam kerosakkan, penderitaan dan kesensaraan akan membinasakan kita.

p/s: Pelihara jiwa "jiwa umpama embun berterbangan, sekiranya embun itu jatuh pada daun yang bersih sudah pasti suci embun itu, tetapi sekiranya jatuh pada zink yang berkarat sudah pasti kita akan dapat karatnya" itu lah jiwa sangat penting di pelihara...


5 comments:

  1. betul tu..buat apa2 sekali pun mesti sentiasa beringat
    kerana Allah maha melihat

    ReplyDelete
  2. aNiSa hANg tUaH... terims kasih berkunjung ke blog zool...mmm

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..em,menarik entri kali ni.benar hati dan jiwa adalah segalanya.jika baik hati itu,maka baiklah segalanya.

    ReplyDelete
  4. salam, sebab tu ada orang kata, berkorban jiwa raga....

    ReplyDelete
  5. nur.... mmm.. benarlah nur

    Admin My J SSU ... berkorban jiwa dan raga, tanpa berfikir akan mengundang masalah di kemudian hari

    ReplyDelete