Mengenal Diri




Kadang apa yang kita lihat dalam diri kita seolah-olah sempurna.Tapi sebenarnya kita lah antara insan yang lemah dan kerdil. suka bermegah2 mencari kesempurnaan hidup dan kesenangan.Tak semua yang hadir dalam diri kita itu adalah yang baik tapi ada juga sebaliknya. mencari dan mengenal diri adalah satu cara jalan yang terbaik. bukan mudah mentafsir diri sekiranya kita tak mengenal diri sendiri. berdikari mengajar kita jalan untuk mencintai diri.Mencintai diri tanda kita bersyukur kepada Allah. Cinta kan diri bermaksud untuk cintanya kita pada jasad dan roh kita ianya untuk bekalan kita hidup dunia dan hidup akhirat.lihat lah cermin perhatilah mata kita sendiri, lihat lah semua yang ada di muka.. adakah kita fikir tentang rupa kita yang cantik,atau sebaliknya. beringat lah.. tiada apa yang pasti..dan tiada apa yang fantasi.. mencari diri adalah sifat yang mulia.. ini bermaksud kita memunasabahkan diri..tak semua yang berjaya dalam muhasabah diri.. ini bermakna dia tidak cukup bagi kita untuk mengenal diri kita sendiri.. ingat lah kehidupan adalah ciptaan Allah tiada lah sempurna bagi Allah dan kita..bila kita tak bersyukur.. carilah jalan untuk membuka hati kita.. cari lah diri kita.. dan carilah kehidupan kita, baru lah kita boleh belajar mengenali orang lain..

5 comments:

  1. abg zool sy x knl diri sendri la..~~
    agak2 abg zool kenal sy x..!!!
    hehhehe

    شهرول نيزام

    ReplyDelete
  2. <*شهرول نيزام*> mmm...echa..rajin jugak Anta tengok blog Ana ye...he3... thank you...

    ReplyDelete
  3. salam
    kte pn tgh mengenal dri sndr lg
    hrp x tersasar ke jln yg x betul

    ReplyDelete
  4. insyaallah selagi kita berpegang pada yang satu iaitu Allah ... insyaallah banyak lah jalan kebaikan yang akan diberi...

    ReplyDelete
  5. Go to peace n love in the world

    God is always with us. May the peace and prosperity of the world can be created. Indonesia We invite bloggers to participate reconciling the world. We finished all the hostility and war that had happened. Indonesian peace-loving.

    ReplyDelete