Senja




Biar hari-hari berlalu, sudah pasti ianya akan sampai kepada senja. Begitulah hidup manusia dari mula dilahirkan sehingga akan sampai ke hujung usia. Di saat ini, tiada apalah yang dapat dibawa cuma menunggu hari yang pasti tiba. Biar kaki sudah melangkah jauh dengan beribu pengalaman hidup. Tetapi, sia-sia lah sekiranya pengalaman itu tidak membawa kita kepada kebaikan kita di waktu senja atau sesudah itu. Melangkah ketika hari semakin senja, cuma akan mengingatkan kembali pada hari yang subuh yang rasanya hanya sekejap berlalu. Jangan di tangis atau dikesali perbuatan yang lampau. Cuma diingati hasil yang dibawa, sekiranya terkurang cukup-cukupkan lah, sekiranya rasa berlebihan bertahan lah. Semuanya adalah Ujian yang sebenar yang harus kita tempuhi bila usia semakin senja.

Beringatlah pada usia ini, jangan lah dilakukan perkara-perkara yang dilaknat atau di benci oleh Allah. s.w.t. kerana masa ini sahaja yang dapat untuk kita mempercukupkan amal kita. Jangan lah diingat pada yang lalu dan Haruslah dikesalkan pada hari ini. Jangan ditangguh atau dilengah, tetapi berusaha untuk mencapai kebaikan.

p/s: dalam tajuk ini saya mengisahkan tentang usia kita, semua kehidupan mahupun manusia pasti akan sampai kehari tua. Disitu kita belajarlah memperkuatkan iman dan amal.. insyaallah..

4 comments:

  1. sentiasa berdoa agar hari esok akan lebih baik berbanding hari semalam..

    tp manusia tak semuanya sempurna

    :)

    ReplyDelete
  2. F a N T a S Y... mmm... sebab tu lah...Allah jadi kan kita umur...makin lama..makin tua...supaya kita selalu beringat....mmm

    ReplyDelete
  3. usia..semakin ari semakin bertambah
    means..semakin cepat ngn ari kematian
    huhu

    ReplyDelete
  4. jumana.... mmm... mengingati mati membuat kita lebih kuat iman...mmm

    ReplyDelete