kenangan Pahit


Hari ini saya ingin kongsikan cerita yang ditulis oleh sahabat saya. Cuma saya ingin kisahkan cerita ni kepada sesiapa yang pernah pengalami pengalaman buruk. cerita ni ditulis oleh saudari Nur. Untuk mendapat cerita pengalaman seseorang memang sukar tetapi rasanya, sekira kita simpan kenangan buruk kita mungkin mungkin membuat kan kita rasa takut atau kesal. cerita yang ditulis ada di bawah ni. saya tak edit apa-apa pun dalam penulisan ini 100% copy right..tapi copy secara sah dan dengan kebenaran..

Setiap manusia yang hidup diatas muka bumi pasti akan diuji. Ujian yang diberikan tentulah dapat dihadapi kerana Allah tidak akan membebankan hambanya apa yang tidak sanggup hambanya pikul. Disini saya ingin menceritakan kisah benar yang terjadi pada 07/08/09 bersamaan hari Jumaat. Kisah ini melibatkan pelajar tingkatan lima.

Pada hari tersebut,seperti biasa setelah tamat persekolahan pelajar ini akan ke garaj untuk mengambil motosikalnya. Tanpa membuang masa dia cuba menghidupkan enjin motornya,tetapi tidak berjaya. Pada masa yang sama,dia merasakan satu perasaan aneh yang belum pernah dirasanya. Tanpa mengendahkan perasaan tersebut,dia terus cuba menghidupkan enjin tersebut sehingga berjaya. Seperti biasa,dia membaca doa naik kenderaan sebelum bertolak pulang.Dalam perjalanan,tiba-tiba mucul sebuah kereta kancil dari arah bertentangan membuat ‘u turn’ diatas jalan yang dilalui pelajar tersebut. Apabila kereta tersebut tiba di bahu jalan ia terus meluncur ke atas jalan yang dilalui pelajar tersebut tanpa memberi lampu isyarat.

Pelajar tersebut cuba mengelak dan bertawakkal kepada Allah. Dia menyerahkan sepenuhnya hidup matinya di tangan Allah. Tanpa diduga, akhirnya pelajar tersebut terlangggar pintu bahagian pemandu. Pelajar tersebut terus jatuh lalu ditindih motornya. Dengan sedaya upaya dia cuba untuk bangun, tetapi tidak berdaya. Orang ramai yang terdapat disitu terus bertindak membantunya. Manakala pemandu kancil tersebut hanya keluar sebentar dari keretanya dan melihat dari jauh keadaan pelajar tersebut. Lalu,dia melarikan diri. 
Alhamdulillah,keadaan pelajar tersebut tidaklah teruk sangat. Hanya cedera pada ligament tangan kanan ,luka kaki dan tangan. Handle motornya patah,cermin matanya pecah, gear bengkok. Apabila membuat laporan polis,polis tersebut sangat terkejut kerana pelajar tersebut kelihatan baik tetapi, motornya rosak teruk.  

p/s: Pengajaran yang boleh diambil ialah setiap apa yang berlaku atas diri kita mahupun pada orang lain semuanya ketentuan Allah s.w.t. tapi sebaiknya kita berhati-hati dalam setiap apa yang kita lakukan. Tapi sekiranya kita dah berhati serta berdoa jadi juga, maka itu memang kehendak Allah s.w.t yang sudah tetapkan..

5 comments:

  1. pahit dijadikan kenangan takpe hee

    ReplyDelete
  2. mmm..mesti nadiah pun ada pengalaman pahit...mmm

    ReplyDelete
  3. ahaa sape takde kngan pahit nih pelik lahh hehe

    ReplyDelete
  4. mmm.hye...
    mmm...zool tak bermaksud Nadiah tak de kenangan pahit...mmm semua orang ada...
    zool nak tau jugak Nadiah punya kenangan pahit itu yang zool maksudkan...
    cuma...sudah tentu nadiah tak kan cerita...
    sebab personal

    ReplyDelete