Dia Tidak Mengerti





Setiap manusia yang diciptakan Allah mempunyai naluri yang indah, tetapi naluri itu hanya terletak kepada hati yang bersih lagi murni. Ada kalanya manusia terlupa akan nalurinya sebagai manusia dan sanggup menepikan segala sifatnya sebagai manusia yang berakal.Bila mana hati mereka telah leka dan lalai, maka mereka akan berhadapan dengan kezaliman dan kekejaman.Begitulah yang ingin digambarkan pada kehidupan pada hari ini.

Muda-mudi malahan pada mereka yang telah berusia. mereka tetap lalai dalam mencari jalan yang lurus, seperti dalam ayat Al-Quran[tunjukilah kami jalan yang lurus(surah Al-Fatihah 6:7)] disini menggambarkan bahawa manusia itu perlulah mempunyai panduan hidup.Supaya mereka tidak sesat, Allah s.w.t menurunkan surah ini supaya kita benar-benar faham akan kewajipan kita dengan meminta sesuatu kepada-Nya.Manusia itu akan berada dalam kesesatan yang nyata sekiranya mereka tidak bersyukur dan tidak memohon petunjuk daripada Alla s.w.t. Sudah banyak bukti dimana manusia itu semakin terpesong dari jalan Allah s.w.t,seperti berlakunya penzinaan, pembunuhan, minum arak, lahirnya anak luar nikah, dan banyak lagi.Disini jelas sekali perkara yang benar buruk telah belaku. Manusia itu hanya mahu merasakan nikmat Allah s.w.t dan tidak mempedulikan panduan dan ajaran islam dengan sebenarnya.


 
Hari ini saya ingin memperjelaskan tentang penzinaan. Akibat buruknya manusia itu jika tidak mengawal nafsu sahawatnya. Jelas sekali mengikut statistik tahunan di dalam negara kita malaysia lebih 60 ribu penzinaan telah berlaku,ini antara bilangan yang di ketahui tetapi masih banyak lagi yang masih tidak di ketahui. Dimanakah nilai moral dan akhidah mereka.Dengan berlakunya penzinaan seperti ini sudah pasti akan berlaku perkara buruk yang lain,antaranya berlaku pembuangan bayi, lahirnya anak tak berbapa(anak luar nikah), pembuangan janin, pembunuhan bayi dan penyakit berjangkit. Begitu jelas sekali kesan buruknya melakukan zina. Jangan lah kita menjadi manusia yang dilaknat oleh Allah s.w.t.Sesungguhnya pintu taubatnya masih terbuka buat kita.

Sungguh menyedihkan saya pada hari ini, pebuangan bayi dan pembunuhan bayi berlaku banyak sekali. Inilah manusia zaman sekarang yang tidak mempunyai hati dan perasaan. Sungguh hina membuang bayi mereka sendiri dan ada sanggup membunuh. Semua ini akibat mencari keseronokkan yang akhirnya berjumpa dengan kebuntuan.Marilah kawan-kawan, sedarlah sekarang. Terutama yang berpasangan teguhkanlah iman dihati supaya tidak ternoda dengan nafsu sendiri. Ingatlah masa itu sekejap sahaja, sedar tak sedar berlalu pantas.

Berbalik kepada pembuangan bayi, pernahkah kita terfikir keadaan bayi itu bila dewasa dan terseksanya mereka mati kerana nafsu kita sendiri.Mungkin anak itu memberi rahmat kepada kita. mungkin dia akan menjadi pelapis di masa hadapan. pernah kita terfikir, jangan lah menilai mereka kerana meraka anak luar nikah, mereka tidak berdosa. Kenapa harus mereka yang mendapat penderitaan sebegitu.Benarlah kita ini sudah jauh terpesong dari landasan sebenar hidup kita. Sesungguhnya pembalasan Allah s.w.t itu sangat pedih dan menyiksakan.

p/s:Ingatlah ikhrar kita sebelum dilahirkan, iaitu menjadi hamba yang taat dan patuh pada perintah Allah s.w.t. berfikirlah sebelum bertindak, elakkanlah berdua-duan antara lelaki dan perempuan yang bukan mukhrim. sentiasa menyebut subhanaallah sekiranya hati itu terlintas hendak melakukan zina. Semoga tip ini membantu kawan-kawan dalam memperteguhkan iman dan takwa kepada Allah s.w.t insyaallah

8 comments:

  1. sangat setuju saudara zool..
    sana sini zina itu berlaku..
    dah jadi macam trend..
    dah jadi macam kalu tak buat tak kool..
    kadang-kadang rasa malu sebab dengar kawan sendiri pun buat macam itu..
    amal maaruf nahi mungkar..
    bila ditegur, pasti jawabnya, ko ingat ko baik sangat ker..
    sedih..

    ReplyDelete
  2. Taktau nak ckp apa dik! Manusia sekarang makin kejam... Bayi yg lemah dibuang sesuka hati sampai kena siat dgn hanjing.
    Dasar tak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  3. btol3..
    thats y rmai yg ckp.."buat anak pndai, jge anak xpndai"

    ~sy nk tny,.aper akn jd pd bayi yg mninggal tu?
    (sbb sy ader dgr, ank luah nikah xkn msuk syurga??dier xbrdosa kn)

    ReplyDelete
  4. Wanita Itu
    kita tak mampu mengubah mereka tetapi kita mampu nasihat mereka... kalau mereka tak dengar tak pe... mungkin dia orang akan sedar suatu hari nanti kita doa2 mereka berubah...mmm

    Jemari Seni
    semua nya terjadi disebabkan hati mereka dah digelapkan oleh Allah s.w.t.. kerana sifat mereka yang angkuh dan sanggup murka pada perintah Allah s.w.t kita doa2 ianya tak berlaku lagi prkara macam tu pada kita sebagai umat islam...

    princess
    sebenarnya tak kira lah bayi itu anak orang kafir ke anak luar nikah still masuk syurga.. sebab mereka suci dari dosa... cuma kita yang hidup ni yang akan dihitung oleh Allah s.w.t

    ReplyDelete
  5. owh..

    kita yg masih hidup ni larr kne sentiasa perbaiki diri.

    ReplyDelete
  6. princess....mmm..betul lah macam tu...

    ReplyDelete
  7. tol2..sian kan kat baby uw..
    mm x sampai ati tgk baby kne buang

    ReplyDelete
  8. ???....berfikir sebelum bertindak adalah lebih baik, dari bertidak tanpa berfikir...

    ReplyDelete