Sepanjang usia



Renungan dan pandangan ketika kecil, menjadi simbul kepada kehidupan sepanjang usia. sejak mulanya tapak kaki melangkah. Mata kita beralih pada yang satu, iaitu apa yang hendak dicapai. Tetapi semuanya terbatas, kerana ketika itu kita masih tidak  tahu akan kehidupan yang sebenar. melangkah setapak lagi menandakan kebebasan bermula. ketika itu kita mula belajar membuat keputusan dan menentukan kedudukan kita yang sebenar.Bila kita terus melangkah lagi, ketika ini kita sudah berada di alam kanak-kanak permainan dan hiburan menjadi tempat kita bermain dan melepaskan kegembiraan.Kadang-kadang kegembiraan itu disekat dan terbatas. Apabila kita menyedari setiap apa yang berlaku  perluada  peraturan dan kaedahnya. Mulalah kita akan menyedari kehidupan yang sebenar itu bukanlah keseronokkan atau kegembiraan semata-mata, tetapi pengorbanan yang nyata untuk kita tempuhi.

Selangkah lagi kehadapan bermula episod alam remaja, disini kita semua akan ditemukan dengan berbagai-bagai jenis hiburan dan kadang-kadang ianya boleh merugikan.Setiap perjalan dan langkah yang dibuat masa ini akan menentukan diri di masa akan datang. Menoleh dengan melihat kesan tapak yang tertinggal pasti menyedarkan kita akan masa yang berlalu. Keseronokkan memang tak lari dari hati setiap remaja dan kadang-kadang ianya selalu disalah erti dan di salah guna. kerana kepincangan otak membuat keputusan menyebabkan perbagai kesan positif dan negatif terhasil.

Langkah seterusnya terus bertapak lagi, ketika ini kita akan sampai di satu tahap dimana kita akan menjadi dewasa. Disini kita akan bebas melakukan apa saja yang kita mahu. Tiada siapa yang boleh menghalang. tetapi kita masih lagi terikat dengan peraturan dan undang-undang. Walaupun setiap perkara itu ada halanganya, tapi masih ramai yang  tidak mematuhi peraturan.Bagi mereka, peraturan tidak penting, tetapi kepuasan dalam diri iaitu nafsu dan keinginan yang mendesak mereka menjadi berani dalam sesuatu perkara.
Di masa usia ini juga, kita akan dipertemukan tentang kekeluargaan dan kita akan menguruskannya semua perkara berkaitan itu. cuma daya kekuatan kita untuk meneruskan langkah perlu teguh. Persiapan rohani, jasmani dan spiritual yang kuat yang di asah pada zaman remaja akan menjadi panduan di masa ini. Tiadalah siapa yang dapat menolong dan membantu kita, melainkan kita berpijak pada diri sendiri.

Langkah kita akan terus bertapak, di sini langkah kita akan terhenti apabila kita berada di hujung usia. Di mana langkah kita tak seteguh dan sekuat dulu" masa kanak, remaja dan dewasa".Masa ini, kenanganlah menjadi memori yang paling indah yang tidak seindah hiburan dan keseronokkan di zaman remaja dan dewasa. Kata-kata kita juga akan menjadi titik-titik noktah. tetapi bermakna kepada semua. Kehidupan adalah usia yang pasti akan berakhir dengan kematian begitu juga usia. usia dikira dari mula kita dilahirkan dan berakhir apabila kita sudah tiada.

P/s: Ucapan ikhlas dari sahabat, Setiap manusia yang hidup dan bernyawa pasti akan melalui kehidupan. dan  kematian. kehidupan itu ialah seperti taman-taman yang indah, sekiranya di dalamnya kosong maka hilang lah seri pada taman itu, yang bernyawa iaitu ialah kita yang berakal. Kerana yang berakal itu adalah kesempurnaan dalam kehidupan. manakala kematian ialah jawapan pada kehidupan kita didunia,  siapa yang berjaya mengisi ruang jawapan sudah pasti kebaikkan yang kekal buatnya. "Renungkan lah kata-kata ini....sahabat ku "

7 comments:

  1. hello...nice blog...kunjungan pertamaku..kunjungi aku balik ya..dan ijin follow..thanks a lot..

    ReplyDelete
  2. renungannya dalem..makasi ya...have a great day..

    ReplyDelete
  3. salam..
    sangat bagus entri ni..
    =)

    ReplyDelete
  4. windflowers
    mmm...terima kasih.. atas comment mmm...

    mengenaldiri
    mmm...terima kasih... :)

    ReplyDelete
  5. Very nice blog.....kena buat contoh blog terbaik nie....

    ReplyDelete
  6. myintuition2010.... terima kasih berkunjung ke...blog zool...mmm

    Syarifah Nadiah.... terima kasih nadiah

    ReplyDelete