Menentukan Matlamat




Bercakap pasal matlamat, pengaruh yang paling kuat dalam diri kita ialah keinginan. Keinginan selalu hadir bila kita mencapai satu tahap dimana kita memerlukan sesuatu untuk memenuhi diri. Tapi tak semua keinginan kita boleh di jadikan matlamat hidup. kita mesti lah belajar memahami dan berfikir tentang kebaikan dan keburukan. Dimana dengan cara ini matlamat sebenar akan tercapai. walaupun sebenarnya untuk capai matlamat adalah perkara yang sukar tapi kita perlu berusaha. setiap usaha akan menampakan jalan untuk sampai kepada maksud yang sebenar iaitu matlamat.

Bila bercerita pasal matlamat ni, saya masih ingat lagi cita2 pertama, masa kecil saya nak jadi doktor time sekolah rendah, dan bila masuk ke tingkatan 1 cita2 saya berubah kepada menjadi Arkitek. semuanya menggambarkan penderian saya yang tidak tetap dengan pengaruh persekitaran yang banyak mendorong kepada pemilihan matlamat saya. Dulu tak mungkin sama dengan sekarang, tetapi sekarang dapat menentukan kita di masa akan datang. Mungkin disebabkan saya terlalu muda untuk berfikir. Tapi sebenarnya perkara besar yang memungkin matlamat kita ialah minat kita. Ramai yang berjaya kerana minat dan keinginan. Percayalah matlamat sebenar adalah antara laluan-laluan kecil yang akhirnya sampai kelaluan yang lebih besar.

p/s: Matlamat atau goal semuanya ada dalam diri kita, cuma cara kita mengatur langkah dan cara mestilah betul, semoga kawan2 dapat mengambil serba sedikit tip saya ni..dan dapat jadi panduan hidup dan contoh.

9 comments:

  1. :)
    semua orang ada matlamat..
    tapi penat menunggu kalau matlamat tu tak terbukti

    ReplyDelete
  2. F a N T a S Y...matlamat tak perlu kan bukti.. cuma perlukan usaha...tak berjaya sekarang tak semesti nya selama nya gagal :)

    ReplyDelete
  3. matlamat sy x tercapai
    tp sy syukur dgn ape yg sy ada skrg
    bila pk2, ape yg sy ada skrg lbeh baik dr apa yg sy idam2kn dulu :)
    trima kaseh utk artikel itu :)

    ReplyDelete
  4. jumana...mmm..sama2... semoga hari2 kita dapat rahmat dari Allah

    ReplyDelete
  5. hmmm,entri yg menarik...matlamat itu perlu..kalau x raser mcm buat sesuatu tanpa sasaran akhir je...
    hidup bermatlamat,hidup bervisi!!

    ReplyDelete
  6. ashikin... mmm betul tu... hidup mesti ada hala tuju...baru boleh.. capai sasaran hidup yang kita nak...he3

    ReplyDelete
  7. matlamat aq.
    5 taun dlu same aje..
    tpi masih smpi ckng x dpt g..
    aq kecewe beb..~~

    ReplyDelete
  8. *شهرول نيزام*....cha..mmm... kenapa kita tak sampai sasaran kita jangan di persoal kan.. tetapi kita persoalkan..banyak manakah usaha kita selama ini.. dan pernah tak kita berasa bersyukur..walau kita tak dapat apa yang kita nak..mmm..yang penting usaha doa dan kemudia baru lah bertawakal... insyaallah adalah ruang untuk kita sampai ke matlamat itu

    ReplyDelete
  9. dalam menentukan hala tuju agak sukar..em..

    ReplyDelete